Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Generátor el. energie pro větrnou elektrárnu (levně)
Moderátor: rival
Motorek z auta
Ahojte, zajímal by mě váš názor na tento generátor: http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dy ... rmmagn.htm, jste schopní někdo odhadnout jestli a jak to může fungovat?
Přidělal bych k tomu tuto vrtuli http://www.home-energy.com/engels/index1.htm, nevím ale jak rychle se asi bude točit...
Rád bych ten generátor zbavil komutátoru a udělal z rotoru stator a kolem by se točilo pouzdro s magnety.
Dají se vinutí spojit tak aby z toho byl třífázovej generátor, nebo by musel být šestifázovej (je to dvanáctipolák)?
Díky, Mirek.
Přidělal bych k tomu tuto vrtuli http://www.home-energy.com/engels/index1.htm, nevím ale jak rychle se asi bude točit...
Rád bych ten generátor zbavil komutátoru a udělal z rotoru stator a kolem by se točilo pouzdro s magnety.
Dají se vinutí spojit tak aby z toho byl třífázovej generátor, nebo by musel být šestifázovej (je to dvanáctipolák)?
Díky, Mirek.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Generátor má moc malý prumer a objem medi na požadovaný účel, je vhodný pouze jako rychlobežný s otáčkama nekolik tisíc za minutu. Navíc je jeho výkon príliš nízký. Co se týče zapojení, závisí to na počtu drážek a cívek. Nemám takový poruce, že bych se na nej podíval. Na prímý náhon vrtule není vhodný. Link z vrtule mi píše, že je nedostupný. Rychlobežné vrtule s prumerem 1.5 až 2m mají horní otáčky kolem 600/min.
Link je http://www.home-energy.com/engels/index1.htm je tam navíc ta čárka. Viděl jsem tu v konferenci něco podobného. Líbí se mi na ní jednoduchost konstrukce... Dá se nějak zvýšit otáčky vrtule? Třeba zmenšením průměru?
Dál bych měl dotaz ohledně brždění vrtule za moc silného větru, předpokládám, že se to dá udělat vyzkratováním generátoru. Stačí to? A přežije to generátor?
Dál bych měl dotaz ohledně brždění vrtule za moc silného větru, předpokládám, že se to dá udělat vyzkratováním generátoru. Stačí to? A přežije to generátor?
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Konstrukce z linku je aerodynamický nesmysl. Je dávno známé, že v délce nekolikanásobku prumeru čelních listu se na zadní lity vrtule neujde témer žádná energie, prakticky všechno sežerou ty prední listy. Nemá vuči klasické vrtuli žádnou výhodu a merný výkon má zbytečne nízký už jen proto, že konstrukce nedovolí vhodný tvar v poslední tretine délky listu, kde se získává nejvíce výkonu.
Brzdení generátorem nestačí ani zdaleka (pri vichrici je treba obvykle až 10x více, než nominální výkon) a proto to nevydrží zdaleka ani generátor, pokud není speciální konstrukce. Jako generátory se však speciální zkratuvzdorné zpusoby nepoužívají už jen proto, že pokud generátor vydrží zkrat, pak musí i dále prestat odebírat mechanický výkon a tím i brzdit.
Bez ochrany vuči vichrici odletí každé kolo co má kolem 2m a víc v prumeru. Obvykle se tak nedeje brzdením, ale vyklánením ze smeru, nebo ješte dokonalejšími zpusoby.
Brzdení generátorem nestačí ani zdaleka (pri vichrici je treba obvykle až 10x více, než nominální výkon) a proto to nevydrží zdaleka ani generátor, pokud není speciální konstrukce. Jako generátory se však speciální zkratuvzdorné zpusoby nepoužívají už jen proto, že pokud generátor vydrží zkrat, pak musí i dále prestat odebírat mechanický výkon a tím i brzdit.
Bez ochrany vuči vichrici odletí každé kolo co má kolem 2m a víc v prumeru. Obvykle se tak nedeje brzdením, ale vyklánením ze smeru, nebo ješte dokonalejšími zpusoby.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 4090
- Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
- Dal: 384 poděkování
- Dostal: 243 poděkování
větrná elektrárna
...zdravím...nerozumím..ale....existuje něco....co se jmenuje ...snad Magnusovy plachty....možná jsem to napsal špatně....zajímal jsem se o to asi před 40ti lety....kdo o tom něco ví..???....používalo se to na lodích....místo plachet....vertikální sloup....rotor....a převod na lodní šroub.......víc nevím martin11
... věřím, že se " TO " povede ......
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Magnusův jev
to martin11: přesuň se do vlákna "Větrná elektrárna (levně)", jsou tam i odkazy na videa.
Jinak jen ve zkratce, protože to sem nepatří - Magnusův jev využívá Flettnerův rotor, pro jeho otáčení je nutné jej pohánět; ve větru vzniká síla kolmá na vítr (lodě Baden-Baden a Alcyone). Síla zhruba kolmá na vítr se pohodlněji dociluje aerodynamickým profilem, který nepotřebuje pohon.
Jinak jen ve zkratce, protože to sem nepatří - Magnusův jev využívá Flettnerův rotor, pro jeho otáčení je nutné jej pohánět; ve větru vzniká síla kolmá na vítr (lodě Baden-Baden a Alcyone). Síla zhruba kolmá na vítr se pohodlněji dociluje aerodynamickým profilem, který nepotřebuje pohon.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Krokové motorky
Zajímalo by me jak si stojí coby generátor krokový motor. Jak vychazi ucinnost?
Akorde mas s tim nejake zkusenosti?
Akorde mas s tim nejake zkusenosti?
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
jeste diskový generátor
nasel jsem diskovy stator, přesně takovy jaky jsem si predstavoval -
13,9 V 58,6 cca 815 W
http://www.windstuffnow.com/main/dual_rotor_turbine.htm
Myslím že ani Akord na něm nenajde závažnější závady
13,9 V 58,6 cca 815 W
http://www.windstuffnow.com/main/dual_rotor_turbine.htm
Myslím že ani Akord na něm nenajde závažnější závady
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
forma na stator
Tohle mě obzvlášť zaujalo. Stator můžeš motat i v obýváku doma u televize :-)
Možná bude trochu bzučet ale ta pohoda, klídek , žádnej sajrajt ....
Možná bude trochu bzučet ale ta pohoda, klídek , žádnej sajrajt ....
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Je to pomerne hezky zdokumentováno, uvedenou konstrukci považuji za pomerne zdarilou, skoro bych rekl, že i počítanou, prece ale ať príliš nezaostáváme za Číňany:
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Je to pomerne hezky zdokumentováno, uvedenou konstrukci považuji za pomerne zdarilou, skoro bych rekl, že i počítanou, prece ale ať príliš nezaostáváme za Číňany:
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty 0.42 ohmu jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty 0.42 ohmu jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.