Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Generátor el. energie pro větrnou elektrárnu (levně)

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
MF

Motorek z auta

Příspěvek od MF »

Ahojte, zajímal by mě váš názor na tento generátor: http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dy ... rmmagn.htm, jste schopní někdo odhadnout jestli a jak to může fungovat?

Přidělal bych k tomu tuto vrtuli http://www.home-energy.com/engels/index1.htm, nevím ale jak rychle se asi bude točit...

Rád bych ten generátor zbavil komutátoru a udělal z rotoru stator a kolem by se točilo pouzdro s magnety.

Dají se vinutí spojit tak aby z toho byl třífázovej generátor, nebo by musel být šestifázovej (je to dvanáctipolák)?

Díky, Mirek.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Generátor má moc malý prumer a objem medi na požadovaný účel, je vhodný pouze jako rychlobežný s otáčkama nekolik tisíc za minutu. Navíc je jeho výkon príliš nízký. Co se týče zapojení, závisí to na počtu drážek a cívek. Nemám takový poruce, že bych se na nej podíval. Na prímý náhon vrtule není vhodný. Link z vrtule mi píše, že je nedostupný. Rychlobežné vrtule s prumerem 1.5 až 2m mají horní otáčky kolem 600/min.


MF

Příspěvek od MF »

Link je http://www.home-energy.com/engels/index1.htm je tam navíc ta čárka. Viděl jsem tu v konferenci něco podobného. Líbí se mi na ní jednoduchost konstrukce... Dá se nějak zvýšit otáčky vrtule? Třeba zmenšením průměru?

Dál bych měl dotaz ohledně brždění vrtule za moc silného větru, předpokládám, že se to dá udělat vyzkratováním generátoru. Stačí to? A přežije to generátor?


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Konstrukce z linku je aerodynamický nesmysl. Je dávno známé, že v délce nekolikanásobku prumeru čelních listu se na zadní lity vrtule neujde témer žádná energie, prakticky všechno sežerou ty prední listy. Nemá vuči klasické vrtuli žádnou výhodu a merný výkon má zbytečne nízký už jen proto, že konstrukce nedovolí vhodný tvar v poslední tretine délky listu, kde se získává nejvíce výkonu.
Brzdení generátorem nestačí ani zdaleka (pri vichrici je treba obvykle až 10x více, než nominální výkon) a proto to nevydrží zdaleka ani generátor, pokud není speciální konstrukce. Jako generátory se však speciální zkratuvzdorné zpusoby nepoužívají už jen proto, že pokud generátor vydrží zkrat, pak musí i dále prestat odebírat mechanický výkon a tím i brzdit.
Bez ochrany vuči vichrici odletí každé kolo co má kolem 2m a víc v prumeru. Obvykle se tak nedeje brzdením, ale vyklánením ze smeru, nebo ješte dokonalejšími zpusoby.


martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

větrná elektrárna

Příspěvek od martin11 »

...zdravím...nerozumím..ale....existuje něco....co se jmenuje ...snad Magnusovy plachty....možná jsem to napsal špatně....zajímal jsem se o to asi před 40ti lety....kdo o tom něco ví..???....používalo se to na lodích....místo plachet....vertikální sloup....rotor....a převod na lodní šroub.......víc nevím martin11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Magnusův jev

Příspěvek od poota »

to martin11: přesuň se do vlákna "Větrná elektrárna (levně)", jsou tam i odkazy na videa.
Jinak jen ve zkratce, protože to sem nepatří - Magnusův jev využívá Flettnerův rotor, pro jeho otáčení je nutné jej pohánět; ve větru vzniká síla kolmá na vítr (lodě Baden-Baden a Alcyone). Síla zhruba kolmá na vítr se pohodlněji dociluje aerodynamickým profilem, který nepotřebuje pohon.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Souhlasím co píše poota. Určité pojednání lze nalézt ve knize F.Kašpar, Vetrné motory a elektrárny. Zkoušel jsem porovnat malý vzorek a nebylo to efektivní. Jevu se lépe využívá v aktivních kormidlech lodí.


thecure

Krokové motorky

Příspěvek od thecure »

Zajímalo by me jak si stojí coby generátor krokový motor. Jak vychazi ucinnost?
Akorde mas s tim nejake zkusenosti?


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Krokový motor - jedno z nejhorších rešení, byla tady o tom už zmínka. Doporučuji používat Hledat pres menu, je treba zaškrtnout príspevky, autora a část textu(nebo zbytek náhrady *).


thecure

jeste diskový generátor

Příspěvek od thecure »

nasel jsem diskovy stator, přesně takovy jaky jsem si predstavoval -
13,9 V 58,6 cca 815 W
http://www.windstuffnow.com/main/dual_rotor_turbine.htm
Myslím že ani Akord na něm nenajde závažnější závady :lol:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


thecure

Příspěvek od thecure »

rotory
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


thecure

Příspěvek od thecure »

sestava
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Thecure
Nový člen
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 08 led 2009 8:43

forma na stator

Příspěvek od Thecure »

Tohle mě obzvlášť zaujalo. Stator můžeš motat i v obýváku doma u televize :-)
Možná bude trochu bzučet ale ta pohoda, klídek , žádnej sajrajt ....
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Je to pomerne hezky zdokumentováno, uvedenou konstrukci považuji za pomerne zdarilou, skoro bych rekl, že i počítanou, prece ale ať príliš nezaostáváme za Číňany:
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Je to pomerne hezky zdokumentováno, uvedenou konstrukci považuji za pomerne zdarilou, skoro bych rekl, že i počítanou, prece ale ať príliš nezaostáváme za Číňany:
1. Zvolené napetí je pri daném výkonu neúnosne malé, dost se ztratí v drátech k baterce, nebo tam treba dát fakt hodne tlustou meď, 16mm2 je na 20m délky i málo, to se ztratí pres 100W.
2. Odpor vinutí je príliš velký, co svedčí o benevolentním prístupu po elektrotechnické stránce, i když se nevyskytují pincipiální chyby. Príčiny viz dále. Podle zadané hodnoty 0.42 ohmu jsou ztráty v nejpríznivejším prípade pres 800W, co je asi 50 procent. Pokud jsou údaje správné, je to málo, bežne lze vydolovat 80 a víc procent. (Počítáno pres P=I*I*R)
3. Problém predstavuje i pomerne velká tloušťka statoru(pres 15mm), mela by být poloviční, nebo magnety 2x tlustší a dražší. Je to i v dusledku toho, že si autor nechal málo místa na malém prumeru statoru, kde vystupují čely cívek. Mel malý prumer radeji zvetšit, a by tím získal naopak víc. Magnety nemusí být nutne lichobežníky, nebo výseče, stačí obdélníky dotýkající se na vnitrním prumeru. Mnohé z techto otázek už tady odznely v komunikaci s Jansem. Zrejme i kvuli málo místu na malém prumeru neosoustružil autor plochu statoru ze strany drážek, až po díry, čím by zlepšil plnení vzduchové mezery a indukci. Na malém prumeru je treba udelat místo i odsazením jednoho z disku. Tloušťka disku by mela být aspoň šírka magnetu/5, aby se nepresytil, pokud už je indukce v mezere dostatečná (aspoň 0.6T).
5. Nevím, jaká je to hrídel, ta by pro 2m vrtuli mela mít aspoň 25mm prumer, ty ložiska by mely být o jednu radu silnejší.


Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“