Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Denní svícení automobilů
- Karel IV
- Starší člen
- Příspěvky: 145
- Registrován: ned 21 led 2007 11:38
- Bydliště: Hupikov
- Dostal: 1 poděkování
Denní svícení automobilů
Teď, když všichni ve dne svítíme, jestlipak někdo zkusil spočítat, kolik to stojí? Prosím ty, kdo si myslí, že když auto jede, tak je jedno, že se svítí, ať počkají na výsledek, znám několik lidí, kterým to prostě nikdo nevysvětlí. Můj soused si dal s výpočtem práci a výsledek je zajímavý. Vzal do výpočtu hodnoty, které našel ve statistikách na netu, co se týče počtu automobilů, průměrnou dobu provozu, odběr světel (2x45W potkávací, 6x5W obrysová, něco osvětlení přístrojovky+zapalování, řekněme celkem 250W).Kamion bude mít podstatně víc, motocykl méně. Když vezmeme účinnost spalovacího motoru 30%, připočítáme účinnost alternátoru, tak je jasné, že kilowathodina získaná z benzínu nebude za 3,60Kč, jako ze sítě.
Zkuste si vypočítat, kolik MWh to dělá denně za celou republiku a svoje výsledky prosím dejte sem. Já nakonec přidám ty sousedovy a porovnáme to. Napovím, že Temelín na to těžko bude stačit. Když si potom spočítáme spotřební daň, tak tím, že svítíme, pěkně krmíme státní pokladnu. Jedna věta ve vyhlášce, a jak je výnosná. Vynechme otázku bezpečnosti, k té dojdeme nakonec. Tady bych chtěl čistě ekonomický výpočet.
Zkuste si vypočítat, kolik MWh to dělá denně za celou republiku a svoje výsledky prosím dejte sem. Já nakonec přidám ty sousedovy a porovnáme to. Napovím, že Temelín na to těžko bude stačit. Když si potom spočítáme spotřební daň, tak tím, že svítíme, pěkně krmíme státní pokladnu. Jedna věta ve vyhlášce, a jak je výnosná. Vynechme otázku bezpečnosti, k té dojdeme nakonec. Tady bych chtěl čistě ekonomický výpočet.
Naposledy upravil(a) Karel IV dne ned 04 úno 2007 0:41, celkem upraveno 1 x.
Ohne Bier geht´s nicht
Re: PRO POČTÁŘE DENÍ SVÍCENÍ
Ked mal u nas vyst ten zakon, tak moderatori z TV chodili a pytali sa ludi na nazor. Nezabudnem na jednu pani ktoru odchytili pri tankovani na benz. pumpe a ta im s usmevom povedala "no, mne je to jedno,ved to nie je na elektrinu".
Takze asi preto mame taku vladu aku mame, ked mame takychto Vol-icov.
Takze asi preto mame taku vladu aku mame, ked mame takychto Vol-icov.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Zaujal jsi mě
Některé údaje neznám, tak na to jdu z druhé strany. Maximální výkon motoru mého Nissana je 90kW. Odhaduji že průměrný výkon při normální jízdě je cca 20kW. Za hodinu ujedu průměrně 60 km. Průměrná spotřeba je 8l/100km. Takže za hodinu spotřebuju 4,8l benzínu. Na svícení (z 20kW 250W) je to 1,25 %. Vychází mi 1 kWh na 4,8 x 0,0125 x cca 27 Kč = 1,62 Kč.
Jediný údaj, který jsem našel, je spotřeba PHM za rok 2004 - 4 854 000 kg
Hustota benzínu je 673,1 kg/m3, takže to dělá 7 211 410 litrů v ceně průměrně 27 Kč. Cena, kterou tedy zaplatíme za svícení je podle mě:
7 211 410 x 27 x 0,0125 = 2 433 850,875 Kč. Otázkou je, kolik prosvítíme za snížené viditelnosti a kolik za nesnížené. Odhaduji tak 2:1. Takže zbytečně utratíme asi 811 283,625 Kč.
Jediný údaj, který jsem našel, je spotřeba PHM za rok 2004 - 4 854 000 kg
Hustota benzínu je 673,1 kg/m3, takže to dělá 7 211 410 litrů v ceně průměrně 27 Kč. Cena, kterou tedy zaplatíme za svícení je podle mě:
7 211 410 x 27 x 0,0125 = 2 433 850,875 Kč. Otázkou je, kolik prosvítíme za snížené viditelnosti a kolik za nesnížené. Odhaduji tak 2:1. Takže zbytečně utratíme asi 811 283,625 Kč.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- Karel IV
- Starší člen
- Příspěvky: 145
- Registrován: ned 21 led 2007 11:38
- Bydliště: Hupikov
- Dostal: 1 poděkování
- Merlin
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1764
- Registrován: sob 21 říj 2006 0:32
- Bydliště: Severní Morava
- Dostal: 54 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Kruciš, Karle číslo 4
S tím pivem se to nesmí přehnat. Zvlášť když se zakládá nové vlákno, a v nadpisu pak straší "DENÍ" místo "DENNÍ"... až navěky, amen...
The hardest part of being a teacher is not teaching what I know but knowing what not to teach.
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
- Karel IV
- Starší člen
- Příspěvky: 145
- Registrován: ned 21 led 2007 11:38
- Bydliště: Hupikov
- Dostal: 1 poděkování
- jeff
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1140
- Registrován: pon 28 lis 2005 1:25
- Bydliště: Praha
- Dal: 33 poděkování
- Dostal: 95 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
svícení (osvícení)
Pro svícení a vůbec pro všechny rozvody elektřiny platila jedna základní rovnice a sice elektrifikace + moc sovětů = komunismus. Už tenkrát se začínalo vše centralizovat a vlastně to byly takové první základy globalizace. Počítal už někdo, kolik vlastně stojí 1kWh elektřiny přímo v elektrárně? První transformace je na začátku linek vvn, tedy v elektrárně, druhá je v rozvodně a to z vvn (110, 400, 500kV) na vn 22kV, pak vede k uživatelským trafostanicím, kde se transformuje na známých 230/400V. Na takto provedeném rozvodu vznikají ohromné ztráty způsobené transformací, činným odporem vedení, v kabelech navíc parazitní indukčností a kapacitou a na linkách vvn koronovým výbojem. Navíc rozvody vyžadují údržbu a vlastní vodiče musí být z mědi, což už dnes je téměř drahý kov. Tak kolik cca % dělají ty ztráty, neví to někdo? Přece na to musí existovat kalkulace, aby šla vypočítat skutečná cena elektřiny.
Jeff
Jeff
- jeff
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1140
- Registrován: pon 28 lis 2005 1:25
- Bydliště: Praha
- Dal: 33 poděkování
- Dostal: 95 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
- Karel IV
- Starší člen
- Příspěvky: 145
- Registrován: ned 21 led 2007 11:38
- Bydliště: Hupikov
- Dostal: 1 poděkování
Víme, že účinnost zařízení souvisí s jeho velikostí (velký transformátor má větší účinnost, než malý), ale pro základní představu, jak drahá je elektřina z ropných produktů slouží tento příklad:
Elektrocentrála BC 065 - Technická data
* Jmenovitý výkon : 650 W
* Max. výkon : 720 W
* Napětí : 230 V~
* Palivo : mix 1:50 (special+olej)
* Obsah nádrže : 3,8 l
* Motor typ / systém : DJ60 / 2-takt
* Obsah válců : 63 cm3
* Výkon HP /kW : 1,5/1,1
* Startování : Ruční
* Spotřeba l/kW/hod caa : 0,45
* Rozměry DxŠxV cm : 40x35x34
* Hlučnost 98 dB
* Hmotnost : 18,5 kg
Tady to dělá přibližně 16Kč/kWh, což je asi 4,5xvíc, než ze sítě.
Těch zmíněných 250W bude stát cca 4 Kč. Protože je to dvoutakt, tak by měla být zahrnuta ještě cena oleje.
Připomínám, je to hrubý odhad, kamion když má návěs a spoustu světýlek navíc to s 250 W nerozsvítí.
Elektrocentrála BC 065 - Technická data
* Jmenovitý výkon : 650 W
* Max. výkon : 720 W
* Napětí : 230 V~
* Palivo : mix 1:50 (special+olej)
* Obsah nádrže : 3,8 l
* Motor typ / systém : DJ60 / 2-takt
* Obsah válců : 63 cm3
* Výkon HP /kW : 1,5/1,1
* Startování : Ruční
* Spotřeba l/kW/hod caa : 0,45
* Rozměry DxŠxV cm : 40x35x34
* Hlučnost 98 dB
* Hmotnost : 18,5 kg
Tady to dělá přibližně 16Kč/kWh, což je asi 4,5xvíc, než ze sítě.
Těch zmíněných 250W bude stát cca 4 Kč. Protože je to dvoutakt, tak by měla být zahrnuta ještě cena oleje.
Připomínám, je to hrubý odhad, kamion když má návěs a spoustu světýlek navíc to s 250 W nerozsvítí.
Ohne Bier geht´s nicht
U motorů bývá spotřeba při nejvyšší účinnosti kolem 0,5L paliva na vyrobenou kW/h. Ale autem při jízdě dle předpisů jedete v režimu skoro nejhorší účinnosti, protože je motor málo zatížen. To bych odhadl pak i na 1L na kW/h výkonu. Alternátor a jeho řemen s tou účinností na tom taky nebudou slavně, a tak se dá počítat 1,5L paliva za takto vyrobenou kW/h.
Někomu kdo jezdí opatrně a úsporně to snadno může vylětět i nad 2L na vyrobenou kW/h.
Někomu kdo jezdí opatrně a úsporně to snadno může vylětět i nad 2L na vyrobenou kW/h.
Elektrocentrála BC 065
má dle výše popsaných parametrů maximální výkon 720W při výkomu motoru 1,1kW, což odpovídá účinnosti generátoru 65%. Spotřeba 0,45 l na kW platí jen pro plný plyn kde je nejvyšší účinnost motoru, a je to parametr motoru ne celé centrály. Pokud chceme spotřebu na elektrický výkon, tak je třeba ještě započítat tu 65% účinnost generátoru, a při ceně 27 kč za litr se pak dostaneme na 18,50 kč za vyrobenou kW/h při plném zatížení centrály. Při malém zatížení začne účinnost výrazně padat a na tuto cenu se pak nelze dostat.
A v autě kde taky nejedeme na plný plyn, ale jen na malé zatížení motoru se na tuto cenu nedostaneme nikdy. Reálně bych počítal alespoň 30 - 40 kč na kW/h.
má dle výše popsaných parametrů maximální výkon 720W při výkomu motoru 1,1kW, což odpovídá účinnosti generátoru 65%. Spotřeba 0,45 l na kW platí jen pro plný plyn kde je nejvyšší účinnost motoru, a je to parametr motoru ne celé centrály. Pokud chceme spotřebu na elektrický výkon, tak je třeba ještě započítat tu 65% účinnost generátoru, a při ceně 27 kč za litr se pak dostaneme na 18,50 kč za vyrobenou kW/h při plném zatížení centrály. Při malém zatížení začne účinnost výrazně padat a na tuto cenu se pak nelze dostat.
A v autě kde taky nejedeme na plný plyn, ale jen na malé zatížení motoru se na tuto cenu nedostaneme nikdy. Reálně bych počítal alespoň 30 - 40 kč na kW/h.
Předně se omlouvám ,zatím se tu rozhlížím a koukám čemu všemu se tady věnujete. A moc se mi tu líbí.
Rád bych přidal k tématu taky svoji trošku. Asi by se nemělo zapomenout ,ža ta energetická bilance se ještě trochu změní až budeme ,,pro větší bezpečnost,, svítit v létě, kdy většina majitelů vozů s klimatizací ještě trochu,,přichladí,, a na konec když nejen koukám co se na silnici děje a trochu i poslouchám tak bych pár dalších W přirozdělil průměrem za reprodukovanou hudbu z pojizdných reprobeden. Myslím že těch zákoných plýtvacích nelogičností by se jistě našlo víš.
S pozdravem všem jiri
Rád bych přidal k tématu taky svoji trošku. Asi by se nemělo zapomenout ,ža ta energetická bilance se ještě trochu změní až budeme ,,pro větší bezpečnost,, svítit v létě, kdy většina majitelů vozů s klimatizací ještě trochu,,přichladí,, a na konec když nejen koukám co se na silnici děje a trochu i poslouchám tak bych pár dalších W přirozdělil průměrem za reprodukovanou hudbu z pojizdných reprobeden. Myslím že těch zákoných plýtvacích nelogičností by se jistě našlo víš.
S pozdravem všem jiri
- Karel IV
- Starší člen
- Příspěvky: 145
- Registrován: ned 21 led 2007 11:38
- Bydliště: Hupikov
- Dostal: 1 poděkování
Luděk má velice správný odhad, dávám bod. Dost mých známých tvrdí, že to nemá prakticky žádný význam, že se spotřeba nezvýší. Ale tak to není, kilowathodina z alternátoru v autě stojí skutečně cca 40Kč. Když vezmeme, kolik % činí spotřební daň z pohonných hmot (nevím přesné číslo k dnešnímu dni ale myslím, že kolem 50%) tak to hodí miliardy do státní pokladny. Kdyby skončily v údržbě silnic, tak řeknu je to pro dobrou věc. Pokud skončí v Gripenech a podobně, tak mi to docela vadí, protože statisticky zatím moc prokázáno není zvýšení bezpečnosti, když se v létě v poledne svítí. Bursík by na Hradě měnil žárovky za úsporné zářivky a že v poledne svítí všechna auta, mu nevadí.
Ohne Bier geht´s nicht
Tohle vyšlo mně
Energetická bilance osvětleného vozidla
V osobním automobilu rozsvěcujeme zpravidla následující žárovky: Dvě žárovky (nejčastěji halogenové H4) vpředu (2 x 65 W), dvě žárovky v koncových světlech vzadu (2 x 15 W), dvě žárovky parkovacích světel vpředu (2 x 10 W), dvě žárovky osvětlení zadní registrační značky (2 x 10 W), několik žárovek osvětlení palubní desky a různých ovládacích prvků (asi 30 W) - celkem tedy 230 W elektrického výkonu, což je vzhledem k výkonu motoru zcela zanedbatelné množství.
Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,1 litru / 100 km. Ujedeme-li uvažovaným automobilem ročně 10 tisíc km, spotřebujeme 10 litrů benzínu navíc. Pro zvýšení naší bezpečnosti je to velmi dobrá investice.
Zdroj: CDV
Můj názor.
Každý kdo chodil do školy ho učili že spotřebovaná energie se měří ve Wh nebo Kwh nebo v Mwh /výkon v elektrárnách/.Tedy, výše spočítaná spotřeba 230W je spotřeba za 1 hodinu.
To znamená /můsím zdůraznit pro ty kteří nemají dostatečné vzdělání/.
Ten kdo umí číst tak má možnost si to přečíst přímo na žárovkách a když umí sečítat tak se dostane na těch 230W ,které nám vypočítal odborník na elekroniku.
Potud s ním souhlasím. Co se týče spotřeby kterou uvádí na 100km je přímo debilní.
Příklad: pojedu z Prahy do Brna.Po dálnici je to asi 200km podle jeho výpočtu to dělá 0,2l paliva.Když by se podařilo jet celou trasu 100km rychlostí tak jsem za 2 hod jsem v Brně.
Tedy budu svítit 2 hod to je 2x 230W = 460W neboli 0,46 Kwh
Jak je každému známé jak to vypadá na dálnicích, nehody – zácpy – stání -pojíždění po metrech vpřed. Tak se stane že tuto trasu 200 km pojedu 5 hod.
Co to znamená:Že budu svítit 5hod.Opakuji pro ty méně chápavé!! 5hod svícení.
A počítám: 230W x 5hod = 1150W což je 1,150Kwh. A ptám se toho odborníka kde bude
Argumentovat ve výpočtu s těmi km a spotřebě.
Když se zeptáme odborníku v elektrárnách kolik je potřeba paliva k výrobě 1Kwh tak v nejmodernějších tubosoustrojí to činí 1 litr paliva.
Na trhu je vemi mnoho domácích elektrocentrál špičkové úrovně kde si každý může přečíst že
Při odebíraní 1Kwh je spotřeba paliva 1 litr za hodinu.
Náš alternátor v autě k jízdě do Brna za 5 hod vyrobil 1,150 Kwh. K tomu bylo potřeba přes
1 litr benzínu , co je 27,50 kč.
Celkově si vypočtem že při 4 hod.svícení je to 1 Kwh to je 1litr paliva = 27,50 kč
To znamená že 1 hod.svícení nás stojí 6,87 kč.
Je pochopitelné že svícení za snížených podmínek ( déšť,mlha,a j nebudu jmenovat) je přímo nutné.Další odběry proudu kteří někteří argumentují (klimatizace,přehrávače,a jiné) jsou
V mém posouzení zda je chci použít a nenařizuje mi je zákon,což mě přikazuje že musím svítit
V poledne na sluníčku.
A ještě pár čísel:
V republice je evidováno přes 4miliony osobních automobilů
0,5 milonu užitkových vozidel
20.000 autobusů
142.000 traktorů.
Budu skromný:když v jednom dni vyjede 3 miliony aut pouze na 1hod.na silnici.Všichni pochopiteně rosvítí,tak počítejme: 0,23 Kwh x 3.000000 =690.000 Kwh =690Mwh.Musím
Upozornit že na toto svícení by nestačily všechny naše vodní elektrárny .Temelín má hod.
Výkon 2.000 Mwh,.to je pro 3.mil. aut. na 3hod.svícení.Když vyjede 19.000 autobusů kteří
Jezdí od rána do večera (beru jen svícení ve dne) a budu zase násobit hodinovou spotřebou
Dostanu se obrovským číslům.A nakonec:690.000 Kwh = 690.000 litrů paliva x 27,50 kč =
18975000 kč.To je částka skoro 19 milionů .Za palivo pro 3.mil.aut na 1 hod.svícení.
Pan Kalousek bude mít radost za hodinu má vyděláno 12 milionů do státní kasy.!!!!!
Proto vláda nařídila poviné svícení. To zde ještě chybí tankující zahraniční kamióny.!!!!
V osobním automobilu rozsvěcujeme zpravidla následující žárovky: Dvě žárovky (nejčastěji halogenové H4) vpředu (2 x 65 W), dvě žárovky v koncových světlech vzadu (2 x 15 W), dvě žárovky parkovacích světel vpředu (2 x 10 W), dvě žárovky osvětlení zadní registrační značky (2 x 10 W), několik žárovek osvětlení palubní desky a různých ovládacích prvků (asi 30 W) - celkem tedy 230 W elektrického výkonu, což je vzhledem k výkonu motoru zcela zanedbatelné množství.
Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,1 litru / 100 km. Ujedeme-li uvažovaným automobilem ročně 10 tisíc km, spotřebujeme 10 litrů benzínu navíc. Pro zvýšení naší bezpečnosti je to velmi dobrá investice.
Zdroj: CDV
Můj názor.
Každý kdo chodil do školy ho učili že spotřebovaná energie se měří ve Wh nebo Kwh nebo v Mwh /výkon v elektrárnách/.Tedy, výše spočítaná spotřeba 230W je spotřeba za 1 hodinu.
To znamená /můsím zdůraznit pro ty kteří nemají dostatečné vzdělání/.
Ten kdo umí číst tak má možnost si to přečíst přímo na žárovkách a když umí sečítat tak se dostane na těch 230W ,které nám vypočítal odborník na elekroniku.
Potud s ním souhlasím. Co se týče spotřeby kterou uvádí na 100km je přímo debilní.
Příklad: pojedu z Prahy do Brna.Po dálnici je to asi 200km podle jeho výpočtu to dělá 0,2l paliva.Když by se podařilo jet celou trasu 100km rychlostí tak jsem za 2 hod jsem v Brně.
Tedy budu svítit 2 hod to je 2x 230W = 460W neboli 0,46 Kwh
Jak je každému známé jak to vypadá na dálnicích, nehody – zácpy – stání -pojíždění po metrech vpřed. Tak se stane že tuto trasu 200 km pojedu 5 hod.
Co to znamená:Že budu svítit 5hod.Opakuji pro ty méně chápavé!! 5hod svícení.
A počítám: 230W x 5hod = 1150W což je 1,150Kwh. A ptám se toho odborníka kde bude
Argumentovat ve výpočtu s těmi km a spotřebě.
Když se zeptáme odborníku v elektrárnách kolik je potřeba paliva k výrobě 1Kwh tak v nejmodernějších tubosoustrojí to činí 1 litr paliva.
Na trhu je vemi mnoho domácích elektrocentrál špičkové úrovně kde si každý může přečíst že
Při odebíraní 1Kwh je spotřeba paliva 1 litr za hodinu.
Náš alternátor v autě k jízdě do Brna za 5 hod vyrobil 1,150 Kwh. K tomu bylo potřeba přes
1 litr benzínu , co je 27,50 kč.
Celkově si vypočtem že při 4 hod.svícení je to 1 Kwh to je 1litr paliva = 27,50 kč
To znamená že 1 hod.svícení nás stojí 6,87 kč.
Je pochopitelné že svícení za snížených podmínek ( déšť,mlha,a j nebudu jmenovat) je přímo nutné.Další odběry proudu kteří někteří argumentují (klimatizace,přehrávače,a jiné) jsou
V mém posouzení zda je chci použít a nenařizuje mi je zákon,což mě přikazuje že musím svítit
V poledne na sluníčku.
A ještě pár čísel:
V republice je evidováno přes 4miliony osobních automobilů
0,5 milonu užitkových vozidel
20.000 autobusů
142.000 traktorů.
Budu skromný:když v jednom dni vyjede 3 miliony aut pouze na 1hod.na silnici.Všichni pochopiteně rosvítí,tak počítejme: 0,23 Kwh x 3.000000 =690.000 Kwh =690Mwh.Musím
Upozornit že na toto svícení by nestačily všechny naše vodní elektrárny .Temelín má hod.
Výkon 2.000 Mwh,.to je pro 3.mil. aut. na 3hod.svícení.Když vyjede 19.000 autobusů kteří
Jezdí od rána do večera (beru jen svícení ve dne) a budu zase násobit hodinovou spotřebou
Dostanu se obrovským číslům.A nakonec:690.000 Kwh = 690.000 litrů paliva x 27,50 kč =
18975000 kč.To je částka skoro 19 milionů .Za palivo pro 3.mil.aut na 1 hod.svícení.
Pan Kalousek bude mít radost za hodinu má vyděláno 12 milionů do státní kasy.!!!!!
Proto vláda nařídila poviné svícení. To zde ještě chybí tankující zahraniční kamióny.!!!!
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1546
- Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
- Bydliště: Trnavský kraj
- Dal: 2 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Nútene svietime síce už viac meciac, ale ešte sa občas stane, že zabudneme zapnúť svetlá. Nuž, keď o 10.tej mám nad hlavou jasne svietiace slnko, tak to považujem za plytvanie energiou, a o opaku ma nepresvedčí žiadny eurokomouš...
Ale aby sa to nestávalo, dávam schémičku z netu, autor Jakub Štěpánek.
Ale aby sa to nestávalo, dávam schémičku z netu, autor Jakub Štěpánek.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.