Pan Ernst Mach, profesor fyziky a matematiky na univerzitě ve Štýrském Hradci by z tebe měl určitě velkou radost.Gabča píše:že odpor vzduchu roste víc než lineárně s rychlostí (je tam závislost nějaké paraboly v narušené atmosféře).
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pan Ernst Mach, profesor fyziky a matematiky na univerzitě ve Štýrském Hradci by z tebe měl určitě velkou radost.Gabča píše:že odpor vzduchu roste víc než lineárně s rychlostí (je tam závislost nějaké paraboly v narušené atmosféře).
Myslíš toho s tím utrženým sluchátkem, nebo toho, který vyrábí žiletky?aNONym píše: Pan Ernst Mach.......
Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.Gabča píše:
Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.Gabča píše:
Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
V té době, kdy Ernst M. definoval své teorie, ještě utržených sluchátek nebylo (pokud si zrovna ten televizní Mach neudělal výlet do minulostiGabča píše:Myslíš toho s tím utrženým sluchátkem, nebo toho, který vyrábí žiletky?aNONym píše:Pan Ernst Mach.......![]()
No akorát z nečeho takového neplyne informace o hmotnosti auta a kritérium je použitelné pouze pro srovnání aut o približne stejné hmotnosti. Práveže je v tomto pohledu hmotnost zohlednena docela špatne. Nejlehčí auto s nejmenším výkonem motoru se bude zdát podle takového kritéria nejvýkonnejší. A je tím i docela po definici podobné jednotky výkonu.Gabča píše:Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
Ahojky,aNONym píše:Měl jsem na mysli tohoto pána, po němž je pojmenována jednotka Mach.Gabča píše:Myslíš toho s tím utrženým sluchátkem, nebo toho, který vyrábí žiletky?aNONym píše:Pan Ernst Mach.......![]()
lectuer píše: Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.
Buky, chcem dokázať, že slnko je odzrkadlený mesiac, podporis ma?
Ahoj,Akord píše:No akorát z nečeho takového neplyne informace o hmotnosti auta a kritérium je použitelné pouze pro srovnání aut o približne stejné hmotnosti. Práveže je v tomto pohledu hmotnost zohlednena docela špatne. Nejlehčí auto s nejmenším výkonem motoru se bude zdát podle takového kritéria nejvýkonnejší. A je tím i docela po definici podobné jednotky výkonu.Gabča píše:Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
Odskočila som si od plotny. Gábina, naučíme chlapcov fyziku základnej školy?Gabča píše:lectuer píše: Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.
Buky, chcem dokázať, že slnko je odzrkadlený mesiac, podporis ma?Ahoj,Akord píše:No akorát z nečeho takového neplyne informace o hmotnosti auta a kritérium je použitelné pouze pro srovnání aut o približne stejné hmotnosti. Práveže je v tomto pohledu hmotnost zohlednena docela špatne. Nejlehčí auto s nejmenším výkonem motoru se bude zdát podle takového kritéria nejvýkonnejší. A je tím i docela po definici podobné jednotky výkonu.Gabča píše:Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
vždyť já vím, taky jsem to tam psala. .. Ta jednotka "pro jednodušší lidi"je totiž dokonce v sekundách, opravdu už to víc zjednodušit nejde, to je právě to zahrnutí hmotnosti. Ale není to nutné, klidně by šlo udávat, že daný motor (je jedno kolik váží příslušné auto) má sílu v Newtonech: např. 1000 kg*100km/h /10sec. tj. cca necelých 3kNewton. Tenhle údaj se už dá použít dále, a pokud auto váží zrovínka oněch 1000 kg, tak to vydělíme , převrátíme a zjistíme, že tento motor dokáže toto auto urychlit na rychlost 100 km/h za 10 sec.
Já vám dám ty vaše trapný sekundy na minus třetí a podobný nesmysly![]()
.. Ne, neberte si to jako urážku, jediný blázen tu jsem já ale mě to prostě baví. Baví mě, že může existovat nezávislý jednodušší poled na to samé, ikdyž jak říkám .. na funkci to nemá vliv
![]()
Drontea Totalis
Odskočila som si od plotny. Gábina, naučíme chlapcov fyziku základnej školy?Gabča píše:lectuer píše: Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.
Buky, chcem dokázať, že slnko je odzrkadlený mesiac, podporis ma?Ahoj,Akord píše:No akorát z nečeho takového neplyne informace o hmotnosti auta a kritérium je použitelné pouze pro srovnání aut o približne stejné hmotnosti. Práveže je v tomto pohledu hmotnost zohlednena docela špatne. Nejlehčí auto s nejmenším výkonem motoru se bude zdát podle takového kritéria nejvýkonnejší. A je tím i docela po definici podobné jednotky výkonu.Gabča píše:Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
vždyť já vím, taky jsem to tam psala. .. Ta jednotka "pro jednodušší lidi"je totiž dokonce v sekundách, opravdu už to víc zjednodušit nejde, to je právě to zahrnutí hmotnosti. Ale není to nutné, klidně by šlo udávat, že daný motor (je jedno kolik váží příslušné auto) má sílu v Newtonech: např. 1000 kg*100km/h /10sec. tj. cca necelých 3kNewton. Tenhle údaj se už dá použít dále, a pokud auto váží zrovínka oněch 1000 kg, tak to vydělíme , převrátíme a zjistíme, že tento motor dokáže toto auto urychlit na rychlost 100 km/h za 10 sec.
Já vám dám ty vaše trapný sekundy na minus třetí a podobný nesmysly![]()
.. Ne, neberte si to jako urážku, jediný blázen tu jsem já ale mě to prostě baví. Baví mě, že může existovat nezávislý jednodušší poled na to samé, ikdyž jak říkám .. na funkci to nemá vliv
![]()
Drontea Totalis
lectuer píše: Odskočila som si od plotny. Gábina, naučíme chlapcov fyziku základnej školy?
Pri zanedbanom trenia sa nepohne z miesta. Motor môže mať aj 100kW. Je to dobre?Gabča píše:lectuer píše: Odskočila som si od plotny. Gábina, naučíme chlapcov fyziku základnej školy?![]()
Jasně
![]()
ještě ale se musím vzdělat v tomhle..
Napadl mě zdánlivě jednoduchý početní příklad pro všechny zde:
Máme auto vážící 1000 kg, s motorem 50kW. Za kolik sekund při zanedbání tření dosáhne rychlosti 100 km/h?
(Pochybuji, že ikdyž díky kW víte údajně vše, že to zvládnete spočítat - ale možné je vše).
Vlastně máš pravdulectuer píše: Pri zanedbanom trenia sa nepohne z miesta. Motor môže mať aj 100kW. Je to dobre?![]()
aj, teraz som niečo prezradila
![]()
Trenie o vozovku som mala na mysliGabča píše:Vlastně máš pravdulectuer píše: Pri zanedbanom trenia sa nepohne z miesta. Motor môže mať aj 100kW. Je to dobre?![]()
aj, teraz som niečo prezradila
![]()
![]()
tření potřebujeme abychom se hnuli
![]()
. No, ale ... snad můžeme nějak zanedbat úbytky rychlosti, anebo si je můžete i klidně spočítat.. .. Těch 100 kW mi nedocvakává
.
Takže znovu:
Máme auto vážící 1000 kg, s motorem 50kW. Za kolik sekund při zanedbání tření dosáhne rychlosti 100 km/h?
Gabča píše:Takže znovu:
Máme auto vážící 1000 kg, s motorem 50kW. Za kolik sekund při zanedbání tření dosáhne rychlosti 100 km/h?