Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Elektrokolo

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
Uživatelský avatar
jarop
Stálý člen
Příspěvky: 89
Registrován: stř 08 lis 2006 12:47
Bydliště: Košice
Dostal: 1 poděkování

tepelné straty

Příspěvek od jarop »

Ak môžem niečo dodať, pred tromi rokmi som aj ja uvažoval o takomto elektrobycikli.
Vykašlal som sa na to kvôli cene prevodov, batériám.
Chcel som niečo s dlhým dojazdom. Takže si počkám na palivové články.

Ak môžem poradiť jeden chlapík, čo si sám elektrofikoval bike radil zdvihnúť napatie obvodu čo najvyššie.
Ak sa zvýši n-krát , prúd je možné znížiť n-krát a výkon zostane rovnaký.
Ale tepelné straty sa znížia n na druhú krát.
Nie je nutné používať také veľké chladiče na regulátoroch, meničoch.
Nejde len o obvody ale aj o batérie.
Čím vačší odoberaný prúd tým s viac prejavuje peukertov jav, veľmi sa znižuje kapacita batérií kvôli tepelným stratám. U olovených batérií to nie je také zlé, 12 V je rozhodne málo aj pre výkon 300-400 W.
Pre veľké výkony 700W, čo som v odkazoch videl je aj 24V málo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law
Práve na tej stránke sa v tejto súvislost spomínajú aj elektrické dopravné prostredky.
Ja osobne by som šiel do aspoň 60V.


Jaro
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

z motorové pily

Příspěvek od 1220 »

Ne že by to bylo úplně k věci, ale sluší se to napsat :
Viděl jsem pohon kola z motorové pily. Místo řetězky byla řemenice na klínový řemen malá, velká řemenice byla na jedné hřídeli s gumovým válečkem s profilem pro pneumatiku, tato předloha měla převod asi 4,5:1
to celé se přitlačovalo přes pružinu na pneumatiku páčkou ovládatelnou z řídítek. Majitel uváděl spotřebu 0,8l benzinu/ 100km.Až na hlučnost /výfuk neupravoval/ to bylo moc zdařilé.
Umístěno na zadním kole. Majitel žije blízko Říčan u Prahy.
K.


darken

elektrokolo

Příspěvek od darken »

Tak lidičky, téměř 2 roky se nikdo neobtěžoval přidat příspěvek, nebo jste už všichni na toto téma rezignovali? Mě se zrovna dnes povedl husarský kousek. Na své staré horské kolo jsem přimontoval startér z auta VW Golf (naftového) takže patřičně silný. a pod rám 55Ah baterku. Startér má převod kovovým válečkem přímo na pneumatiku, ale ať ho přitlačím sebevíc, stejně se protáčí a žere tak gumu. Už jsem jeho průměr zvětšoval, ale budu muset ještě, typuji že skončím někde u lešeninové trubky. Teď má průměr cca 3,5cm a kolo jede kolem 30Km/h. Hlavně mám problém s hořením drátů. Nemám tak silný ampermetr abych změřil odběr, ale typuji že bude někde kolem 200A, protože drát 6mm2 mi po chvilce ukáp. Použil jsem ted originál dráty z auta (Aku--altík) a zdá se že vydrží. Otázkou je jak daleko s tím dojedu. Zítra bych to chtěl zkusit do práce jestli nebude moc ošlivo. Pokud by to někoho zajímalo, můžem vyměnit zkušenosti, pošlu fotky. ICQ 149225072 mail: jaroslavpysny@seznam.cz


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Presne tak, prumer musíš zvetšit, a zrejme budeš muset to kolečko i vroubkovat. Jednou jsem to delal do jedné expozice jako stojící kolo na zmerení výkonu cyklistu pro deti. Bláto ani nereším. Ten startér bude mít problém s účinností. Musel bys mu previnout rotor, nebo alespoň zkusit pulsní regulací omezit proud tak na 50A a zjistit, zda to kolo primerene potáhne..


Darken

superkolo

Příspěvek od Darken »

Hezký, překvapil jsi mě svou rychlou odpovědí a děkuji ti za ni.
Takže k tomu kolu. Byl jsem dnes na něm v práci (cca 2 Km). Cestou do práce mi jelo kolo téměř do cíle (mám to z kopce) a "zdechlo" cca 200m před koncem. V práci jsem celý den nabíjel a doufal, že dojedu alespoň do poloviny cesty. Naštěstí jsem nechal funkční šlapadla, tak s pomocí šlapání a častého vypínání motoru jsem vyjel i kopec k nám do vesnice. Opět 200m před cílem už jsem musel došlapat. Mno kolo má tak 60Kg a baterka překáží kloudnýmu šlapání (je strčená v rámu), takže bych to viděl buď na to přemotání statoru, nebo jinej motor. Koukal jsem na netu, ale nikde jsem nenašel lakovaný drát průřezu 2 nebo 3mm jak je popsáno výše. Možná by šlo motat svazkem dvou až tří jednomilimetrových, ale to nevím. Nevím ani kolik namotat závitů, aby to mělo správnou účinnost a zároveň se vinutí nepřehřívalo a samozřejmě mělo co nejnižší odběr. Určitě na to existuje vzorček a možná se k tomu ještě časem dostnu, teď bych ale potřeboval udělat něco funkčního, použitelnýho. Asi zkusím další možnost a to motorek ze stěračů. Těch mám taky několik, tak vyberu ten nejsilnější a dám ho přímo na náhon řetězu. pomalým šlapáním budu moct regulovat rychlost i pomocí přehazovačky a tak si do kopce přehodit na lehčí převod. Uvidíme jak to stěračový motorek zvládne, ale když si odpočítám nemalý třecí odpor při styku s pláštěm (o sežrané pneumatice díky neustálému protáčení nemluvě) mohlo by to jet. Jen jediná věc mi ještě není jasná. Pokud z nějakého důvodu nebudu moct použít motor, nebudu moct ani šlapat, protože bude na pevno v řetězu (nejspíš místo stávajícího středu = problém. Musel bych zachovat sřed a stěračový motorek umístit nějak (nevim jak) bokem tak aby šel ještě odklápět. Každopádně to zkusím a uvidím. Pak zas napíšu....
Tak vynálezům zdar a sílu, pádů málo a pevnou víru!


Uživatelský avatar
Dr Meduza
Stálý člen
Příspěvky: 63
Registrován: pon 01 kvě 2006 17:30
Bydliště: Jirkov :-)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dr Meduza »

steracovej moturek muze mit vlastni ozubeny kolo a bejt tam danej jako napinak retezu


Obrázek
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Darken, steračový motorek má kolem 50W a Ty potrebuješ aspoň 200W, takže to ani nezkoušej, to by stačilo tak na plastovou hračku pro díte na méne jak 5km/h.
Když bys dal 4ks, pak ješte účinnost nic extra.
Vinout se dá klidne nekolikapramenne s drátem o prumeru 1 až 1.5mm. Spočítej prurez, tak, aby Ti vyšlo asi 4A/mm2 (až 5, pokud se to uchladí) a celkový trvalý proud kolem 40A. To je asi 12dratu 1mm prumer. To je neco pres 350W. Pokud stací i méne, pak treba 30A (asi 10 drátu), co je asi 250W zatížitelnost. Počítáno na účinnost 80 procent, pokud to konstruktéri startéru moc nezvrzali. Počet závitu samotný nehraje roli, je však nutno efektivne vyplnit celý objem drážky. Ten počet závitu se totiž určuje pres objem drážky, a ten ovlivnit neumíš, lze jenom spolehnout, že drážka je nadimenzovaná na ampérzávity približne správne, možná jen s určitou korekcí s ohledem na účel použití.
Motor by mel být pritom prevodován tak, aby nebežel na moc rozdílné otáčky vuči funkci startéru, protože jsou na to dimenzovány magnety a drážky.
Nenadchnu Te informací, že startovací baterii mužeš vybíjet jen asi o 30 procent kapacity, jinak prudce klesá kapacita a životnost. Tedy ze 44Ah baterie mužeš bez následku uplatnit pouze asi 15Ah. Trvalý vybíjecí proud taky nic moc, ale na začátek to stačí.

Konstrukčne náročnejší s podmínkou alespoň soustruh je jiná možnost a sice sehnat 300W dynamo(s komutátorem a uhlíky) ze starších trakturku a náklaďáku, vyndat vinutý stator a predelat ho na magnety (udelal jsem to s dobrým výsledkem). Nebo koupit motorek pro kola samostatne hotový.


Darken

Akord

Příspěvek od Darken »

No skutečně jsi moc nepotěšil. Chci si koupit babetu, nebo nějaký skutr, jenže mám objednané okna a tak musí ještě počkat. Jelikož jsem před nedávnem na tuto problematiku narazil, chtěl jsem tím vyřešit momentální situaci a ještě povabit sebe i známé. Ten startér se stále protáčí i když přitlačuje pneumatiku tak že ji do půlky promáčkne. Z toho usuzuji, že by stačil i mnohem nižší výkon. Pokud jde o motor přímo do kola, viděl jsem jich pár na netu, ale 5 tisíc a víc za to nedám. Jednak bych za to měl tu babetu a pak sem chtěl něco vytvořit, ne si to koupit. Už jsem zkoušel i letecký spalovací motor 6,5ccm přimontovat na řidítka. Pohon vrtulí byl více groteskní, než účinný. Zpřevodovaný s náhonem na řetěz by byla situace jistě jiná, ten motor má 1,2KW ale zas problém jak vyřešit startování, převodovku (18000rpm), palivo je methanol..,. atd. Tohle mi přijde jednodušší. Každopádně konzoli se startérem mám, převinout jej můžu až bude chvilka času a teď bych zkusil ten stěračový motorek. Mám tady velký myslím že škodovácký, nebo z čeho to je. Rukou ho nezastavím, myslím že i když asi budu muset šlapat, mohl by dost pomoct. Navíc díky ty přehazovačcebude možnost korekce rychlosti a odběr typuji tak kolem 2A. To už stojí za pokus. :-)
Hezký den všem...


cimirek
Zasloužilý člen
Příspěvky: 493
Registrován: čtv 15 čer 2006 5:56
Dal: 258 poděkování
Dostal: 213 poděkování

Re: Akord

Příspěvek od cimirek »

Známý měl na kole namontovaný a zpřevodovaný motor z řetězové pily s náhonem na plášť zadního kola. Měl to namontované na nosiči a docekla pěkně mu to fungovalo.
Občas s tím jezdil do práce. Potom na to dostal zajímavou nabídku a tak to prodal.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Akord

Příspěvek od Akord »

Darken píše:1....Ten startér se stále protáčí i když přitlačuje pneumatiku tak že ji do půlky promáčkne. Z toho usuzuji, že by stačil i mnohem nižší výkon....
2.... teď bych zkusil ten stěračový motorek. Mám tady velký myslím že škodovácký, nebo z čeho to je. Rukou ho nezastavím, myslím že i když asi budu muset šlapat, mohl by dost pomoct. Navíc díky ty přehazovačcebude možnost korekce rychlosti a odběr typuji tak kolem 2A. To už stojí za pokus.
1. Už motor s výkonem 300W má pri techto otáčkách takový moment, že takhle proklouzne, zejména, když není kolečko príčne hluboce ryhované.
2. Nestojí ta ani za pokus. Uvažuj prece. 12V a 2A jsou 24W príkon, a asi 15W mechanický výkon motoru. To te nepotáhne ani po rovine rychlostí 5km/h. Spočítej si alespoň jeho otáčky a urči obvodovou rychlost kola. Pak pochopíš, proč jej rukou nezastavíš - je to prevod príliš do pomala, rychlost plazením. I kdyby bral 10A, tak to nestačí. Ten motorek má nejvíc 50W (i tatrovácký) a co vím, tak tech 2A je odber naprázdno, který je nanic. Proud po zatížení stoupne na 5 až 8A, ale účinnost je stejne mizerná. Na pohon potrebuješ alespoň 200-250W mechanického výkonu, co je asi 250-300W elektrického príkonu, abys vyjel alespoň mírné stoupání. Znám konstrukce, kde 2 steračové motorky sotva ženou tríkolku/kolo pro predškoláky rychlostí do 5km/h.


JOVA
Zasloužilý člen
Příspěvky: 257
Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
Bydliště: Jižní čechy
Dostal: 7 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Kolo

Příspěvek od JOVA »

Zdárek přispěji také svou troškou do mlýna. Když jsem něco podobného před hodně lety zkoušel použil jsem 200W dynamo ze škodovky. Řemen do pomala, třecí převod na kolo, to vše pověšený provizorně na sládačce. Přiznám se že jsem s tím vyjel jenom jednou na zkoušku v noci a docela to jelo. V příloze radši zasílám něco odzkoušeného. Je to elektro kolo z urob si sám č. 69 r. 1989 (dva aku 6V, motor z topení auta, ovládání relátky, přítlačný třecí převod na zadní kolo. Inu psal se rok 1989). JOVA
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Uživatelský avatar
martinq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1235
Registrován: pon 27 bře 2006 16:33
Bydliště: Prágl
Dal: 31 poděkování
Dostal: 203 poděkování

Elektrokolo

Příspěvek od martinq »

Zdravím pokouším se založit debatu na téma stavba elektrokola.

Pokud máte jakékoli zkušenosti, klidně napište.
Pokouším se o stavbu elektrokola, které by v mém případě nahradilo spoustu cest autem a ušetřilo jak životní prostředí, tak moji peněženku.

Tato stavba je promne také do jisté míry výzvou. S
podobnou stavbu jsem experimentoval již před deseti lety, avšak toho času jsem byl na civilní službě, takže můj příjem činil cirka 800kč/měsíc.
Při mém téměř neúspěšném pokusu jsem se ke stavbě vrátil dnes.

Pokusím se vám veškeré informace o mé stavbě předat a to včetně informací, kde jsem co nakoupil a za jakou cenu atd.

Pokusím se postavit el.kolo s následujícím parametry: Kolo, které spíše nahradí např. babetu s možností šlapat a využívat převodu kola.

S maximální rychlostí min. 40km/hod dojezd min 30 nejlépe 40km bez šlapání předpokládaný motor 500W kontinuálního proudu (trvalého proudu) čistého výkonu.

Se stavbou jsem začal před dvěma měsíci, zasedl jsem k netu a začal sosat Info. Původně jsem zamýšlel použit k pohonu modelářský motor našeho výrobce modelmotors.cz, jedná se o střídavé motory s rotujícím pláštěm, mají skvělou účinnost 85-93%
vynikající váhu např. axi 5330/F3A dokáže dávat 50A při 38V cirka deset minut, 72Am dvacet vteřin. To je zhruba 1650W = 1,65 Kw cirka deset minut, váha motoru je pouze 0,65kg cena je kolem 5800kč plus je nutný regulátor cirka 2500- 3200kč
dále servotester pres který bude možné regulovat výkon otáčky. Cena cirka 700kč vše se dá sehnat v modelářských obchodech dobré ceny např. kostkamodelcentrum.cz Motor je robustní, uložen ve třech ložiskách je bezúdržbový.

Motor se jeví nad očekávání perfektní, avšak má to své negativa, je určen pro pohon modelů letadel, takže je v modelu perfektně chlazen. Otáčky motoru při 36V na prázdno je asi 9000 tis/min to je mnoho, potřebuji motor, aby při 24v točil nejvíce 3000ot za minutu a to stejně potřebuji převodovat asi 1:10

S toho to pohledu vypadá motor nereálně ale je tu ještě možnost Tento či jiný typ nechat upravit a přiblížit tak parametry pro použití na kolo. Výrobce nabízí tuto úpravu za příplatek 800kč jednalo by se o prototyp motoru, výrobce je schopen dopředu
spočítat jaké bude mít tento motor parametry samozřejmě ne úplně přesně.

Napíšu vám zde Typ motoru, Který mě byl od Výrobce nabídnut a myslím, že by se mohl hodit nejen mě

Zde je odpověď od výrobce:

Vašemu ideálu bychom se mohli přiblížit s AXI 5330, při verzi s 3000otacek
nezatížených při 24V, by bylo třeba udělat verzi cca 5330/36 tedy prototyp s
odhadem max. kontinuálního proudu cca 30-40A jde o chlazení a konkrétní
teplotní namáhaní, nutno otestovat.

Cena tohoto motoru je 6200+800kč

Další nevýhoda je, že motor dosahuje skvělé účinnosti, ale při konkrétním zatížení a při určitých otáčkách, takže například pojedete -li do kopce třeba 20km/h s odběrem 24v při 20A a najednou kopec bude ještě více stoupat, zvýší se odběr např. 30A tak účinnost motoru poklesne a motor se bude hřát atd. Dalo by se to vyřešit použitím, alespoň, pětistupňové převodovky.


Pokračování příště.
Také vás informuji, jak se k vám například zachovají někteří prodejci elektrokol, pokud se jich zeptáte jakou má účinnost motor v náboji kola (hub motor) nabízí ho samostatně k prodeji.

Napíšu také, proč nechci použít motor v náboji kola právě hojně nabízen, jako nejlepší co se dá sehnat pro pohon kola.

Těším se na vaše reakce a zkušenosti


Vím, že vím vše, aneb meditace o ničem.
Uživatelský avatar
martinq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1235
Registrován: pon 27 bře 2006 16:33
Bydliště: Prágl
Dal: 31 poděkování
Dostal: 203 poděkování

hotové přestavby elektro kol

Příspěvek od martinq »

Z:
* motoru od stěračů
* alternátoru
* dynama
* startéru
* ventilátoru
* serva

http://www.e-bike.sk/menu1.htm


přestavby nejen na elektrické kolo


nadšencova stránka:

http://ctirad.blogspot.com/

rady, tipy, fotky, zkušenosti


Vím, že vím vše, aneb meditace o ničem.
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

... Elektroroller Charlly ...

Příspěvek od A(&F) »

... nedávno jsem si za úžasných 800,- CZK :D pořídl postarší elektroskůtr zn. Charlly z produkce kdysi bájné firmy MZ - Choppau (to jsou ty "enderácký kružítka", co vyráběli slavný eMZety ;) ) ... tedy rozhodně žádná Čajna ... 8)

- rychlost: ... až 25 km/h
- dojezd: ... 20 km

- výkon: ... 1 kůň .. :D :D ... (750W)
- stoupání: ... do 15°
- nosnost: ... 102 kg
- hmotnost: ... 42 kg s aku / 16 kg bez aku
- baterie: ... výměnná na konektoru ... 24V / 24Ah (4ks gel 12V / 12Ah zapojeno sério paralelně)
- doba nabíjení: ... 4 až 6 hodin ...
- náklady na provoz: ... 8 CZK / 100km ... :evil:
- je velmi lehce složitelný (obnáší to = povolit dvě páčky + sedačka se sklopí dopředu + řídítka dozááádu + zacvaknout sponu, ... a máte z toho "kufr do kufru" ... operace na půl minuty)
- má integrovanou nabíječku (spínaný zdroj) spojenou s pulsní regulací ... z odklápěcího tunýlku hned vedle aku vytáhnete kroucenou masivní síťovou šňůru na 220V ...
- ukazatel kapacity na řídítkách ... + světla + zadní světlo + troubítko ... atd. ...
- motor zn. Bosch ... hmmm ... :P
- řízeno PICem ...
- kotoučové brzdy ... přední i zadní ...
- možné příslušenství: např. košík pod sedadlo se solárním dobíjením ... stojí jako půlka skůtru ... :lol:
- v CZ se prodával i s velkým techničákem / povinné ručení: 280,- rok ...

... tady je vidět i ve složeném stavu: http://www.solarlink.de/elektrorollercharly.htm ... :) ... v další typové sérii by už měli mít i rekuperaci ... :shock:

... jelikož jeho aku byly již totálně v háji ... a jak jsem později zjistil, tak bohužel i řídící elektronika (zjevně tam uvnitř hořelo plamenem, anžto nějaká lama se v tom hrabala na binární úrovni a zapojila baterku namísto motoru :? ), tak ho teď zrovna předělávám a dávám do kupy ... prozatím ho provozuji buď:
- bez plynulé regulace pomocí dvou spínacích tlačítek, jenž mi dávají kombinaci napětí pro motor OFF / 12V / 24V
- anebo za vydatných tepelných ztrát pomocí upravené šlapky šicího stroje (s vyměněnými odpory za vhodnější) ... "a to potom jede jak Žiguli !!! ... ehm ... tedy vlastně jak Lada" :mrgreen: :mrgreen: (parafráze jedný, tuším Cvachovo hlášky z "Nemocnice na kraji města") ... ten šící stroj, z něhož pochází ona ťapka, je totiž zn. Lada ... :D :D :D ...

... jediné s čím asi zatím mohu poradit je to, že se do toho samého prostoru namísto čtyř 12Ah aku v rozložení 2x2 vejde 3x2 aku s kapacitou 9Ah (kteréžto mají dvoutřetinovou šířku) ... tedy ve výsledku ještě o 3Ah více než mají původní "baterky" (tj. 27Ah namísto 24Ah ;) ) ... a dokonce to vyšlo na úplně stejný peníze, jako kdybych kupoval ty 12Ah ... 8)
Naposledy upravil(a) A(&F) dne pát 23 říj 2009 15:37, celkem upraveno 1 x.


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
martinq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1235
Registrován: pon 27 bře 2006 16:33
Bydliště: Prágl
Dal: 31 poděkování
Dostal: 203 poděkování

nejmenší

Příspěvek od martinq »

nejmenší elektro "pohon" :D
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Vím, že vím vše, aneb meditace o ničem.
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“