Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Větrná elektrárna (levně)

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Re: Uškrcené chlazení

Příspěvek od aNONym »

Anonymous píše:
aNONym píše:Nechtěl jsem tě zatěžovat termínem indukovaný odpor. Tak máš svojí pravdu, které stejně nerozumíš. P.
Ptal jsem se mockrát. A mockrát jsem se pak od tebe odpovědi nedočkal. Ale i tak dík. Jdu si tedy najít, co se vlastně skrývá pod termínem "indukovaný odpor". Naštěstí mne můj tata naučil, že nejdůležitější je vědět, že když něco nevím, tak je důležité si to najít.

Jo, a nechal jsem ti vzkaz v Boxovárně. Nalož s ním jak uznáš za vhodné. :| Non

Zatím to beru tak, že zrovna (ne)máš své dny. ;)
.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Já momentálne chápu indukovaný odpor tak, že ho zpusobuje konec krídla, který zpusobuje prídavné vírení, protože vzduch kolem nej už neprotéká rovnobežne s rovinou rezu krídla, jako je to jinde na rezu treba uprostred krídla.
Existuje dále pojem indukovaná rychlost, ta má smysl na každém rezu profilu, a její význam vidím v tom, že smeru vzduchu pred profilem ríká, že pred ním je profil, jde o zpetný vliv - reakci profilu na vstupní proudení. Možná jsem i neco takhle z voleje spletl, ale doufám, že tím chybovost fóra moc neovlivním.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

větrná elektrárna(levně)

Příspěvek od VERT1 »

Ahoj pánové chvíli jsem tady nebyl a koukám jak jste se v těch hypotézách a úvahách rozjeli .
Pořád mi uniká souvislost s tím to vláknem .Akord se na to ptal taky a nic já už jsem to zkusil
o tři listy předtím taky nic .Mohl by mi někdo tady napsat něco co mohu použít(pro větrnou elektrárnu) a nebát se toho ,že je to jenom teorie?


Návštěvník

Re: Uškrcené chlazení

Příspěvek od Návštěvník »

aNONym píše:
Anonymous píše:
aNONym píše:Nechtěl jsem tě zatěžovat termínem indukovaný odpor. Tak máš svojí pravdu, které stejně nerozumíš. P.
Ptal jsem se mockrát. A mockrát jsem se pak od tebe odpovědi nedočkal. Ale i tak dík. Jdu si tedy najít, co se vlastně skrývá pod termínem "indukovaný odpor". Naštěstí mne můj tata naučil, že nejdůležitější je vědět, že když něco nevím, tak je důležité si to najít.

Jo, a nechal jsem ti vzkaz v Boxovárně. Nalož s ním jak uznáš za vhodné. :| Non

Zatím to beru tak, že zrovna (ne)máš své dny. ;)
.
Máš u mne bod, protože si nezůstal jenom u řečí. :D
Ostatním se omlouvám, že jsem je zatáhl do této debaty
P.


Návštěvník

Pro Tuco a Akord

Příspěvek od Návštěvník »

Jedná se v podstatě o radiální kompresor. Tvar lopatek je zvolen tak, aby došlo i k axiálnímu posunu vzduchu pro zvýšení účinnosti. Při přiškrcení sání dochází k zvýšení axiální rychlosti na úkor radiální. Indukční odpor byla narážka na malou štíhlost lopatek.
Tímto "dohadováním" se možná trocha vzbudí zájem o aerodynamiku, což u větrné elektrárny asi nebude na škodu. :D
P.


1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Mimo téma

Příspěvek od 1220 »

třeba to ale někoho zajímá, jako ta aerodynamika http://lu.fme.vutbr.cz/ucebnice/opory/aerodynamics.php,
ale i ta se vyvíjí. Aby se odpor, který je indukovaný pohybem křídla oproti vzdušnině, a viditelný např při letu práškovacího letadla jako víry na koncích křídel zmenšil, užívaly se v historii konstrukce letadel různé finty. Kdysi např na L 200 Morava to byla obtoková tělesa - přídavné nádrže na koncích křídel, jiná letadla měla na koncích křídel svislé desky.
V dnešní době se používá zakřivení konců křídel ve směru proti vznikajícímu víru, a to nejen u větroňů, ale i u dopravních letadel.
V odkazované učebnici je k nalezení obrázek, kde je vidět rozložení
tlaků na křídle, dole je průběh přetlaku, nahoře podtlaku. Indukovaný odpor vzniká tam, kde stýká spodek s vrškem, tzn na konci křídla, a vyrovává se to vírem. Toť vše ode mne neboť VEL stavět nehodlám.
Snad to ale vysvětlilo proč moje VE 2000 měla mít obvodový kruh a 5 širokých lopatek.
K.


Uživatelský avatar
Palo
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4207
Registrován: úte 08 srp 2006 18:01
Bydliště: Brno
Dal: 41 poděkování
Dostal: 451 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Mimo téma

Příspěvek od Palo »



Nemáme žádnou vládu, jen nepostižitelnou mafii.
Co si můžeš ověřit, si ověř. Ulhaných byznysmanů jsou hromady.
tbest
Zasloužilý člen
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 11 led 2007 0:55
Dostal: 1 poděkování

Re: Mimo téma

Příspěvek od tbest »

Karel m píše:...
Snad to ale vysvětlilo proč moje VE 2000 měla mít obvodový kruh a 5 širokých lopatek.
K.
Ahoj,
tohle mi trochu připomíná moje dávné pokusy s modelářskými elektrodmychadly. Nejlepší výsledky byly, když jsem rotorové lopatky zalepil do prstence. Při stejném odběru se tah zvýšil subjektivně o cca 20procent. Problém byl, pořádně to v domácích podmínkách vyvážit. Při 35000 ot/min po pár minutách odešla ložiska v motoru. Snad by to byla cesta i pro malou VE, umístit vrtuli do prstence připevněného k listům.


aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Re: Mimo téma

Příspěvek od aNONym »

tbest píše: tohle mi trochu připomíná moje dávné pokusy s modelářskými elektrodmychadly. Nejlepší výsledky byly, když jsem rotorové lopatky zalepil do prstence. Při stejném odběru se tah zvýšil subjektivně o cca 20procent. Problém byl, pořádně to v domácích podmínkách vyvážit.
Což takhle pruh pružné látky natažený mezi špičkami lopatek?? Nepomohlo byto v některých případech?? Ano, souhlasím s tím, že zpočátku by to byla značná zátěž na lopatky, ale to ať posoudí ti, kteří to studovali aerodynamiku v Žilině. ;) Non

(před lety jsem si užil něco i této tematiky, když kamarád začal provozovat tahání reklamních poutačů za érem, kdo ví, pochopí :lol: :lol: )
.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

Příspěvek od VERT1 »

Ahoj pánové mám dotaz nemá někdo zkušenosti ,nebo nemá nějakého souseda co by měl větrnou elektrárnu s axilní osou otáčení .Beru to z hlediska směru větru který tady u nás se strašně mění .


Karban

Re: Mimo téma

Příspěvek od Karban »

tbest píše:.... trochu připomíná moje dávné pokusy s modelářskými elektrodmychadly. Nejlepší výsledky byly, když jsem rotorové lopatky zalepil do prstence. Při stejném odběru se tah zvýšil subjektivně o cca 20procent. ....
Nejde ani tak o přítomnost prstence na koncích lopatek, ale o vzdálenost konců lopatek od vnitřní plochy stěny pláště toho dmychadla...

.


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Uškrcené chlazení

Příspěvek od poota »

To NON: jak jsem pravil, tak jsem si to i ověřoval, ovšem místo CD jsem použil DVD (má totiž mnohem větší kapacitu :D ). Tebou prezentované výsledky mohu v plném rozsahu potvrdit. Což pro Tebe může být značným zadostiučiněním, ale jinak to praktického významu nemá, protože mnou vydané certifikáty nemají žádnou právní váhu.
Na závěr jsem ještě vyřízl v DVDčku otvor o vnějším průměru lopatek větráčku ( :D dobře se to řeže podle vypálené stopy záznamu, ovšem vznikne nepatrný schůdek :D ). Po přiložení se ukázalo, že nejblíže pravdě bude asi Tvůj přítel aerodynamik s jeho vysvětlením, že se jedná o zvýšení účinnosti odstraněním možnosti opětného nasávání vyfukovaného vzduchu.
Zdravím - poota


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

VERT1 píše:Ahoj pánové mám dotaz nemá někdo zkušenosti ,nebo nemá nějakého souseda co by měl větrnou elektrárnu s axilní osou otáčení .Beru to z hlediska směru větru který tady u nás se strašně mění .
Myslel jsi asi vertikální osu. Axiální je osa vždy, protože axiální je v prekladu osová. Mám stejný problém, turbulenci od blízkých strech, zvlášte v nekterých smerech.


Uživatelský avatar
Merlin
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1764
Registrován: sob 21 říj 2006 0:32
Bydliště: Severní Morava
Dostal: 54 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Turbulence

Příspěvek od Merlin »

Kdysi jsem to v Alpách vyřešil "jednokřídlem" na horizontální ose, s protiváhou, která fungovala proti pružině a na způsob svidříku natáčela list. Ten byl okopírovaný podle jasanové "vrtulky" Uložení na hřídeli bylo na způsob kardanu, takže list mohl uhýbat nárazům. Závěs pochopitelně musí mít odpovídající tvar, aby vrtule nemlátila do stožáru. List měřil 180 cm a v tamních podmínkách hravě tahal 850W generátor. Výhodou je také výrazné snížení hluku, v podstatě nevznikají žádné infrazvuky.


The hardest part of being a teacher is not teaching what I know but knowing what not to teach.
-----------------------------------------------------
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Turbulence

Příspěvek od Akord »

Jednolist jsem zkoušel, dlouhý 80cm pri 10otáčkách za sekundu. Nárazy vetru nereší samo vyklopení listu. Odstredivá síla značne prevažuje a list se pri otáčení a turbulenci stejne významne nevyklopí. V tomhle smyslu muže být výkopná i vícelistá vrtule jako vrtulník. Problém jsou pri turbulenci spíše vibrace, rezonance listu a snížený výkon vrtule. Hluk nesouvisí s počtem listu. Infrazvuk delá blízkost stožáru, nebo proud vzduchu mimo osu vrtule, jednolist muže vytváret infrazvuk podobne jako jiná vrtule.


Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“