Jasně, ale při malém rozdílu tlaků bude asi vhodnější počítat i s malou rychlostí - jak píšeš: "Pro co nejlepsi termodynamickou ucinost je dobry mit ty deje co nejpomalejsi.Stirling píše:..No ale jeste trochu jinak: Vykon motoru (jakyhokoliv) je danej zdvihovym objemem a rychlosti s jakou ho menim.
Ten menší krouťák v Tvém příkladu plyne z menšího objemu, nikoli z kratšího ramene! Pro stejný objem musíš při kratším zdvihu zvětšit plochu pístu, čímž se Ti zvětší síla, která působí na tom menším rameni, takže krouťák zůstane plus mínus zhruba stejný. Docílíš jenom nižší střední pístové rychlosti, což Ti umožní zvýšit otáčky, kterými se Ti zvýší i výkon, na grafu křivka výkonu "pokračuje dál a výš". Ovšem křivka kroutícího momentu zůstane zhruba stejná, protože krouťák závisí hlavně na plnění válce a využití tlaku, což se obé se stoupajícími otáčkami zhoršuje.Stirling píše:.. Se stejnym vrtanim a malym zdvihem dostanes vetsi otacky a mensi kroutak - italska skola, abys dostal stejnej vykon musis mit vetsi otacky. ..
Vyřešit dlouhý zdvih (z hlediska spalování či využití tlaku) současně s krátkým zdvihem (z hlediska nízké střední pístové rychlosti) lze použitím protiběžných pístů v každém válci - ovšem pro značné mechanické komplikace se to nijak zvlášť nerozšířilo.
Neber to, prosím, jako rejpání, myslím to spíš jenom jako jakési pozvolné ujasňování.
Zdravím - poota